Focke-Wulf Fw-190 je německý, jednomotorový, celokovový stíhací letoun s krytou kabinou v provedení dolnoplošníku z druhé světové války. Piloti považovali Fw-190 za lepší letoun než Messerschmitt Bf-109. Samostatně stojící dolnoplošník s funkčním nátěrem Fw-190 byl uveden do provozu ministerstvem Luftfahrt, sestaveným na podzim roku 1937. Kurt Tank předložil dva návrhy pohonu - první s kapalinou chlazeným motorem Daimler-Benz DB 601 a druhý s novým hvězdicovým motorem BMW 139. Druhý byl vybrán a práce zahájené na jaře 1938 vedl Obering. R. Blaser. První prototyp Fw-190V1 byl připraven v květnu 1939 a 1. června 1939 jej zalétl v Brémách kapitán Hans Sander. Druhý prototyp, FW-190V2, vyzbrojený dvěma kulomety MG131 a dvěma MG17 – všechny ráže 7,92 mm, vzlétl v říjnu 1939. Pro snížení aerodynamického odporu byly oba vybaveny tunelovým vstupem vzduchu v uzávěru vrtule, ale problémy s přehříváním motoru vyústily v návrat k osvědčené konstrukci štítu NACA. Než definitivně začaly testy těchto prototypů, bylo již rozhodnuto nahradit motor BMW 139 silnějším, ale delším a těžším BMW 810. Vyžadovalo to mnoho změn, zpevnění konstrukce a posunutí kabiny zpět, z níž se později stala zdroj problémů s těžištěm. Výhodou bylo odstranění problémů s prostupem výfukových plynů a přehříváním interiéru kabiny v důsledku její přímé blízkosti k motoru BMW 139. Třetí a čtvrtý prototyp byl opuštěn a Fw-190V5 s novým motorem byl dokončen na začátku. z roku 1940. Později dostal křídla s rozpětím zvětšeným o jeden metr (z původních 9,5 m), díky čemuž byl o 10 km/h pomalejší, ale zvýšilo to rychlost stoupání a zlepšilo manévrovatelnost. Nesl označení Fw-190V5g a varianta s kratším křídlem byla Fw-190V5k. Prvních sedm strojů informační série Fw-190A-0 mělo krátké křídlo, zbytek - delší. První operační jednotka vybavená Fw-190 - 6./JG 26 dislokovaná v Le Bourget deklarovala svou operační připravenost v srpnu 1941 a od prvního setkání nové stíhačky s britským Supermarine Spitfire se ukázala její převaha nad nimi. Během války vznikl asi tucet verzí tohoto skvělého letadla. Stroje verze "A" spolu s asi desítkou modernizací sloužily jako stíhací letouny. Verze označené "B" a "C" byly pouze prototypy výškových stíhaček určených pro boj se strategickými bombardéry, do sériové výroby se však nedostaly. Varianta "D" byla jako jediná z Fw-190 poháněna novým motorem Jumo 213A o výkonu 1750 HP a byla německou odpovědí na P-51 Mustang. Nový motor prodloužil trup o několik desítek centimetrů. I tato varianta plnila především lovecké a výškové stíhací úkoly. Četné varianty verze "F" byly použity jako stíhací bombardéry jako přímá podpora bojiště. Verze "G" hrála stejnou roli jako verze "F", ale měla větší dosah. Během celé války bylo vyrobeno přes 20 000 exemplářů tohoto jednoho z nejlepších stíhačů druhé světové války. Technické údaje (verze Fw-190A-8): délka: 9m, rozpětí: 10,51m, výška: 3,95m, maximální rychlost: 656km/h, stoupavost: 15m/s, maximální dolet: 800km, maximální dostup 11410m, výzbroj : pevné-2 kulomety MG131 13mm a 4 kanóny MG151 20mm (2 kanóny MG 151 / 20E pro verzi D-9).